Koncepcje pedagogiki a kontekst historyczny

Rozwój umysłowy dziecka to temat często badany przez naukowców. Cały czas poszukiwane są nowe formy, które pozwalają efektywnie wpłynąć na aspekty dorastania w kontekście psychicznym, fizycznym, emocjonalnym i społecznym. Poszukujemy inspiracji w ideologiach wielkich pedagogów, do których możemy zaliczyć między innymi takie nazwiska, jak Montessori, Froebel, Parkhurst.



Proszę zwrócić uwagę na to, że większość…

Proszę zwrócić uwagę na to, że większość doktryn powstało na początku XX wieku. Dlaczego zatem w Polsce rządził do tej pory inny sposób działań metodycznych. Związane jest to ściśle z polityką i kontekstem historycznym. II wojna światowa pogrzebała aspiracje ówczesnych pedagogów. O wyżej wymienionych nazwiskach po prostu zapomniano. Kiedy pałeczkę przejęła władza ludowa, powstała zupełnie nowa koncepcja nauczania oparta w głównej mierze na działaniu metod behawiorystycznych.

W praktyce oznaczało to pominięcie kategorii spontaniczności w rozwoju naukowym. Sięgnijmy jeszcze wstecz. Sposób edukowania został w XIX wieku podporządkowany modelowi pruskiemu. Prusy XIX wieku dosyć rygorystycznie ukierunkowały swe rządy. Priorytetem było stworzenie nowej klasy urzędników. Stąd w szkole i przedszkolu dyscyplina, dzwonki kończące zajęcia, spełnianie obowiązków według wcześniej skonstruowanych scenariuszy.

System ten został przyjęty w innych krajach europejskich, a nawet w Stanach Zjednoczonych. Ranga rozrywki i zabawy została zupełnie zdegradowana. W XXI wieku wracamy do myśli zawartej w koncepcjach Montessori czy Froebla. Współczesne przedszkola ukierunkowywane są według myśli filozofii konstruktywizmu i inteligencji wielorakich.

Demotywatory

Ironia – Grać pierwszy historyczny mecz bez Orła na piersi w Dniu Niepodległości

Mistrzowie:

WSPIA –

line
footer
Działa na WordPress | Zaprojektował Elegant Themes